fbpx

Pressurval

Vad jag främst bär med sig från Inte jag är känslan av oförställdhet – allt är allvarligt och innerligt på riktigt. Jag gläds också av det gestaltade hoppet om att vi ska kunna vara människor tillsammans. Den dag någon människa försvinner, tappar de kvarlevande något av sig själva. Så måste det ju vara. Många av Daniel Sandins dikter påminner oss om detta basala som borde få vara grundbulten i alla mänskliga möten.
— Michael Economou i Populär poesi, no 3, 2020 om Inte jag av Cecilia Persson
 

Med sin nionde bok och sjätte diktsamling bekräftar Cecilia Persson (f.1967) att hon är en av sin generations mest heterodoxa och egensinniga poeter. Göran Sommardal har läst Allt som brinner upp i ett avsked. Med avstamp i verk av Borges, Dante, Marquez och Hermann Broch utläser han hur poeten tar sig an kärleken, döden och tiden “Dikten söker sig inte till tröst utan till förtvivlan” skriver Sommardal.
Örnen och Kråkan om Allt som brinner upp i ett avsked av Cecilia Persson
 

Det var länge sedan jag satte skrattet i halsen på det här sättet med en svensk skönlitterär debut […] Det är smart, det är snyggt och det är förvånande trovärdigt, helt enkelt för att Grönkvist är en skicklig stilist.
— Margit Richert i Aftonbladet om Fadertabberaset av Linda-Maria Grönkvist

Cecilia

Hur är det att genomgå en ivf-behandling? Cecilia Alstermarks skönlitterära debut om sin egen fertilitetsbehandling har ett lyckligt och fruktbart slut. Men efter att hon satt punkt i berättelsen fortsatte den på ett sätt som hon inte hade tänkt sig
— Sverker Lenas i Dagens Nyheter om Pärlemor av Cecilia Alstermark

Valentina Cuevas

Det får mig att tänka på den amerikanska poeten Audre Lorde, och hennes resonemang om poesin som en form för motstånd i ett förtryckande samhälle, då Cuevas dikter framstår som just detta: motståndshandlingar, stöpta i poesins form. […] ”Det smakar orten och kärlek” blir därför en viktig protest mot en offentlighet som länge försökt avpolitisera rasismen, homofobin och arbetarklassens dåliga livsvillkor, och dikternas kraftfullhet blir kvar hos mig länge länge.

— Lizette Romero Niknami i Expressen om Det smakar orten och kärlek av Valentina Cuevas

Alltså: både fiktion och verklighet. Men denna bok är samtidigt en essä, rik på fakta, men inte torra utan gestaltade, som när Anton och Isaak och den allvetande berättaren letar efter textens och tavlans mysterium, hur ord och streck på målarduken blir sanning.

Södermanlands Nyheter om Titta, en krokodil! av Tom Sandqvist

Få typer av underhållning framkallar så diametralt olika reaktioner hos publiken som just buskis. Lika älskat som fenomenet är av många, lika avskytt är det av andra. Och det var just dubbelheten i genren som väckte nyfikenheten hos Mikael Strömberg, forskare i teatervetenskap vid Göteborgs universitet, som skrivit boken Buskis – folkligt och underhållande.
Sydsvenskan om Buskis – folkligt och underhållande av Mikael Strömberg

Omslagsmålning av Melker Garay

Elva spanska mästare samlade på ett och samma ställe. Det skulle kunna vara ett helt fotbollslag. Real Madrid? Inte riktigt, men Thomas Almqvists översättning av elva spanska favoritpoeter i kommande boken \”Spanien i mitt hjärta\” går naturligtvis inte heller av för hackor.

— Gunnar Hagberg i NT om Spanien i mitt hjärta av Thomas Almqvist

Orden vägs på guldvåg, och med en trotsig rikedom skapas ett språk som är vidunderligt vackert och överraskande precist. Det kongeniala omslaget ger en bra fingervisning om ”Läsestyckens” karaktär: en kompakt svärta svagt men klart upplyst av en ensam lampa i nedre hörnet.
— Gregor Flakierski i Tidningen Ångermanland om Läsestycken av Jan Wolf-Watz

Musikern Patrik Torsson debuterar med Kristalliseringen, en allegorisk roman om vattumannens ålder.[…] Mitt bestående intryck av boken är att ensamhet har många biverkningar. En av dem är ofrivillig elitism, en lockelse att förklä sitt lidande till övermänniskans genomskådande hållning – innan förundran slår till och drar oss upp i världens ofullkomliga skörhet.