Recensioner av Utifrån inget ljus till hjälp

@bestiarium (Fredrik Bergman):

”… Hela tiden skildrat med en klar blick. Någon onödig misär-skildring har inte lagts till. Det behövs liksom inte, historien är nog så smärtsam som den är.

Och det är verkligen en bok som gör ont att läsa, och det är bra!

I början av läsningen var jag lite ängslig: det här är Tobias S-T:s debutroman på ett litet förlag och någon ”kvalitetsstämpel” finns inte. Ett helt oprövat kort. Men ganska snart släpper jag de tankarna och sugs in i berättelsen. För det här är bra, t.o.m. riktigt bra! Vill man undvika att skakas om på djupet ska man undvika ”utifrån inget ljus…” och bläddra vidare till något annat men jag tror att det här faktiskt är en bok som kan förändra liv. För vem av oss har inte, på något plan, en erfarenhet av missbruk och beroende. Några av scenerna i boken kommer jag antagligen bära med mej en lång tid framöver och på det personliga planet är det få, om ens någon, som berört mej så starkt i år. Det ska bli spännande att se om/vad som kommer från Tobias Skog Tietz härnäst. Här finns förutsättningar för ett riktigt intressant författarskap. Min enda lilla invändning är att det finns någon enstaka komponent som känns lite ”sökt”, t.ex. det låsta rummet … Men på det stora hela är det en imponerande debut som jag hoppas når ut så gott det går. För vi behöver skakas om en smula ibland, även i den tid vi lever nu.”

@boklusens hemsida:

”Denna kunde jag inte lägga ifrån mig. Mycket berörande och gripande om en kvinnas missbruk.

Annorlunda upplägg då slutet var i början och man får följa henne många år tillbaka.

Den är ändå inte skriven på ett tungt o jobbigt sätt, tvärtom.

Läs den!!! Betyg 5/5”

@marieinsweden (Marie Eriksson):

”En välskriven, tänkvärd, intressant och sorglig bok som jag kommer att bära med mig länge. Rekommenderas varmt!”

@ellis_bokrecensioner (Ellinor Andrén)

”Denna bok är en av de bästa böcker jag läst! Jag kunde inte sluta läsa. Tankarna som boken gav lever ännu med mig. En berättelse man aldrig kan eller vill glömma. Tack till författaren @tobiastietz_hp för att du gett världen denna bok!

@skrivandedam:

”Den är skriven på ett realistiskt och trovärdigt sätt. Det märks att författaren kan sitt ämne. Berättelsen är också gripande och vacker. Trots att det är en bok som tar upp ett djupt ämne är den lättillgänglig och lättläst. Meningarna är korta och snärtiga. Den här boken gillar jag verkligen! Det är författarens debutroman! Jag läser gärna mer av honom! Bravo!”

@lillabibblo:

”Boken börjar med katastrofen, det obegripliga som inte får hända, och går sedan tillbaka i tiden. Det är ett intressant grepp. Som läsare söker man efter ledtrådar. Man försöker lägga pusselbitarna som skapar helheten.

(-)

Det är skrivet på ett sätt som känns nyanserat och trovärdigt.

Det är en ingående och innerlig skildring av ett sorgligt och tragiskt människoöde. Livets förgänglighet. Skörheten. Hur allt inte blir som det var tänkt, ibland ingenting. Hur en människa kan försaka sina egna barn. Hur alkoholen gör henne till en skugga av sitt forna jag. Osynlig. Ignorerad. Dold i mörker. Pälsen hon bär blir som en hjärtskärande symbol för det liv hon drömmer om. Ett liv hon tappat. Och utifrån finns det inte alltid något ljus till hjälp. Nyanserat, emotionellt och trovärdigt.”

@bokaktuellamaria:

”Den är tung och beskriver en kvinnas liv och missbruk från slutet och tillbaka till början. Det är ett intressant och spännande grepp och jag bryr mig enormt mycket om huvudpersonen. Det blir så mycket starkare när man vet att det kommer gå åt helvete… Det enda negativa är att framsidan är matt vilket gör att minsta lilla fettfläck blir kvar där för alltid. Även titeln återkommer lite för ofta i textmassan …

Men absolut läsvärd och en så otrolig öm beskrivning av ett tungt livsöde! Tack @tobiastietz_hp”