Eva Frejemon
Eva Frejemon är född på 1960-talet och liknar vägen till författandet vid en djupdykning i till synes lugna vatten. Hon har ett långt liv av studier bakom sig i så vitt skilda ämnen som biologi, idéhistoria och internationell kommunikation och betonar hur det redan tidigt i skrivprocessen öppnade upp intresset för hur viktiga subtila budskap ofta också är de enklaste att bortse från. I sitt författarskap tar hon sig an frågan om hur familjer och släkter pratar, eller snarare inte pratar, med varandra. Hon söker det osagda mellan raderna. Det där vi vill att andra ska höra men sällan vågar uttala.
Uppväxtens Norrbotten med snörika, mörka och kalla vintrar är numera bytt mot ett varmare, blåsigare men grönare lantliv utanför Göteborg vilket medfört att kontraster och naturen har en given plats i Evas författarskap. Texterna rör sig ofta kring en odefinierbar hemlängtan där hon frågar hur vi vet var vi hör hemma, var vårt ursprung egentligen vilar och hur detta påverkar oss genom livet.
För närvarande fördjupar hon sig i litterär gestaltning vid Lunds universitet, samtidigt med den egna verksamheten på FörfattarFarmen.
Allt är bara bra är Evas debutroman på Ekström & Garay och utgör första delen i en trilogi.
På Ekström & Garay: Allt är bara bra (2021), Spår i sanden (2022)
Böcker av Eva Frejemon
Koh Chang, Thailand. Stranden är het och paraplydrinkarna flödar. Men Mia, som är i behov av semester tillsammans med sambon Jonas, kan inte njuta. Paradiset är förrädiskt, och när hon ser turismens baksidor väcks Ormhelvetet inom henne till liv. Fattiga strandförsäljares desperata rop, turistande mäns giriga blickar mot unga thailändskor och underbetalda städare som varje morgon sopar stranden fri från besökarnas skräp får det gamla självföraktet att simma upp till ytan. För att döva sin ångest och genomlida den alltmer pressade relationen till Jonas flyr Mia, allt fler drinkar tillåts skänka efterlängtad vila, om än oäkta. När ett spöke dyker upp från det förflutna och bungalowgrannen Doris kommer med ett oväntat förslag ställs allting på sin spets.
Spår i sanden är den andra boken om Mia och dyker, precis som föregångaren Allt är bara bra, ner i skuldens och skammens mörker. Men det är också en roman om den strävan som finns inom människan. Drömmen om att någon gång bli fri.
Mia håller den största kökskniven de har i sin hand. Hon är beredd. Skottet från källaren ekar fortfarande genom hela huset.
Allt är bara bra är en naken berättelse om sorg, alkohol och den misär som uppstår i livet efter döden. Mat ska på bordet varje dag och hus, likväl som barn, ska hållas hela och rena. Mitt i alla krav på att allt måste fungera som vanligt och livet förväntas vara bara bra tappar småbarnsmamman Mia bort sig själv i kampen för eget utrymme. Verkligheten flyter samman, klär av henne naken och hon får allas blickar på sig.
Romanen berör kvinnlig kapitulation inför livet som oberört rullar på. Skuld och skam blandas med stråk av svart humor där vilsenheten i samtal över generationer är lätt att känna igen. Alla är vi någons barn och oväntade vedermödor utmanar våra relationer. Frågan om det alltid är en kvinnas uppgift att till varje pris upprätthålla familjelyckan och se till att den spegelblanka ytan inte spräcks är genomgående.
Allt är bara bra är inte en vacker historia, men en trovärdig sådan.