Bo Sigrell
Bo är professor emeritus i psykologi med inriktning mot pedagogik. Bo är även legitimerad psykolog och psykoanalytiker. Han har en halvsekellång erfarenhet som universitetslärare och är en uppskattad föreläsare och handledare. Jämte undervisning och handledning har han alltid arbetat kliniskt med patienter i psykoterapi och psykoanalys.
På Ekström & Garay: Pedagogik och psykoterapi: två utvecklingsskolor (2023), Idoldyrkan och narcissism i tonåren (2024)
Böcker av Bo Sigrell
Utgivning: 2024-05-28
Danskt band, 196 sidor
Formgivare: Tomas Ekström
ISBN: 978-91-89850-60-6
Idoldyrkan och narcissism i tonåren
Charlotta Björklind, Bo Sigrell, Lena Teurnell
Den unge man som berättar om sitt betydelsefulla möte med sin idol, Woody Guthrie, beskriver det som en uppenbarelse, ett knytnävsslag, han drabbas som om han slängts tvärs över ett rum. Hans beskrivning är kroppslig, dramatisk, omvälvande som en förälskelse eller som vore det en omvändelse.
Vad är en idol? Var kommer begreppet ”narcissism” ifrån och hur kopplas det till idolskap? Hur får unga människor idoler? Varför får vi idoler?
I Idoldyrkan och narcissism i tonåren tar sig psykoanalytikerna Charlotta Björklind, Lena Teurnell och Bo Sigrell an begreppen narcissism och idolskap. Med hjälp av fallstudier undersöker författarna hur tonåringar kom i kontakt med de personer som kom att bli deras idoler: hur idolskapet började, vilka aspekter av idolen som gav tonåringarna tillfredsställelse och hur idolskapet kom att prägla deras liv, inte bara under tonåren utan även senare i livet. Författarna vänder och vrider på idoldyrkan som koncept, bland annat genom att intervjua artisten Andreas Johnson i egenskap av idol.
Utgivning: 2023-01-27
Danskt band, 124 sidor
Formgivare: Tomas Ekström
ISBN: 978-91-89559-06-6
Pedagogik och psykoterapi: två utvecklingsskolor
Den svenska skolan utvecklas i snabb takt. Kraven på att pedagogerna ska ta ett större ansvar för fler sidor av elevernas utveckling än det rent kunskapsmässiga ökar. Rollen som mentor är ibland lika viktig som den som pedagog och överförare av kunskap.
Den här boken vänder sig till alla som arbetar som pedagoger i en vid bemärkelse. Från förskolan till gymnasiet möter alla som verkar inom utbildningsfältet, från skolledare och lärare till fritids- och specialpedagoger, dagligen eleverna både som, just elever, men även som individer med personliga behov och vitt skilda förutsättningar.
Författarna vill belysa vikten av psykoterapeutiska kunskaper i lärarutbildningen, då dessa kunskaper skiljer sig från psykologiska kunskaper. Genom att påvisa hur pedagogik och psykoterapi berikar varandra, samt bådas betydelse som en del av pedagogens psykologiska utrustning, hoppas de kunna väcka ett intresse och en nyfikenhet för ämnet. Förhoppningsvis ger läsningen även ökad förståelse för den allt mer terapeutiska roll pedagoger i skolan ställs inför.