Ekström & Garay nyhetsbrev november 2021
Ekström & Garay ger ut Paul Valérys bok L´idée fixe översatt till svenska av Joachim Forsgren.
Arbetet att översätta och adaptera texten till dialogen L’Idée fixe för den svenska teaterscenen påbörjades för ett drygt år sedan. Pandemin kom emellan och i stället växte denna bok fram: Texten är nu översatt i sin helhet och ges ut med det franska originalet, förord av Jan Holmgaard och en komprimerad biografi över Paul Valéry, förklarar Joachim Forsgren.
Paul Valéry (1871 – 1945), i sitt hemland Frankrike närmast betraktad som ett universalgeni, aktad poet och tänkare, har med sitt skrivande influerat såväl litteratur, filosofi, konst och dans som arkitektur, politik och historia.
l Den fixa idén frodas, blandas och korsbefruktas allt detta och om vilket poeten själv sagt: ”Det bästa jag skrivit, där finns allt, men det är inte många som läst den”. Valéry nominerades tolv gånger till Nobelpriset i litteratur.
Den 26 november 2021 utges texten för första gången i svensk översättning av förlaget Ekström & Garay. – Joachim Forsgren.
Ur förordet: Det är som om Herr Teste, denna tänkande maskin, detta ensamma och gåtfulla jag som Valéry varit så fascinerad av ända sedan debuten, hos den åldrade poeten återvänder, med havet som spelplats, för att oväntat och storslaget möta den andre. Ensamheten är bruten. Den tänkande maskinen är inte längre en maskin. Eller med läkarens insiktsfulla slutord, som rimligen också inbegriper honom själv: ”Jag säger ju att jag inte överger er. En ensam människa är alltid i dåligt sällskap.” – Jan Holmgaard.
Ekström & Garay fick möjlighet att intervjua Jan Holmgaard som skrivit förordet till Den fixa idén.
–Berätta lite kort om dig och din relation till Paul Valéry
Jag har umgåtts med Valérys författarskap under flera decennier. Endast sällan har jag läst honom för nöjets skull. Det skall inte uppfattas som en kritik. Tvärtom. För mig manar Valéry till aktivitet. Mitt läsande har därför oftast resulterat i essäer, artiklar och översättningar. Jag började läsa honom intensivt under arbetet med min doktorsavhandling, Jaget i texten (1998), där jag ägnade hans poetik en längre studie. Främst var jag då upptagen av hur Valéry konstruerar sitt poetiska jag. På senare år har andra, vidgande perspektiv smugit sig in: jag har intresserat mig för så skilda saker som hans användande av djurmetaforer, som hans politiska texter.
–Vad är det med Den fixa idén som fascinerar dig?
Stora författare tycks ofta återkomma till samma grundteman. För mig summerar Den fixa idén mycket att det som upptar Valérys författarskap. De stora frågorna om identitet och ensamhet och om tankens och språkets roll i försöken att få dessa undflyende ting att få fäste. Det är som om han till sist, med Den fixa idén, hittar en munter form för att gestalta det där.
–Vad har Den fixa idén gett dig och vad har den betytt för dig?
Jag tror inte att specifika verk har så stor betydelse för mig. Det låter kanske lite tråkigt, men jag hade inte ägnat Den fixa idén en tanke på många år innan Joachim hörde av sig för att be mig skriva ett förord till översättningen. Omläsningen av den fina översättningen var som ett kärt återseende, inte bara av en enskild text, utan av hela författarskapet.
–Hur ser du på symbolism i hans diktande och hans behov av att få uttryck
för den?
Jag har underligt nog aldrig brytt mig om begreppet ”symbolism”.
–Vad betyder symbolism för dig?
Jag associerar det givetvis handboksmässigt med en epok, men undviker som regel begreppet, inte minst i anslutning till Valérys diktning. Själv var han ju främst fascinerad av ordens ton, vilket skall uppfattas både matematiskt och musikaliskt.
–Vilken är din teori om vem Paul Valéry var som person?
Jag har ingen teori eller föreställning om Valérys person. Jag har heller aldrig läst någon biografi över honom. För mig räcker det med glöden från hans texter. Allt annat blir bara distraktion. Du läser, och du dras in i en säregen språkvärld som får dig att börja reflektera. Som när man läser följande rader: ”Je vous considère comme le maître de ce noir que je regarde quand je pense, et sur lequel s´inscrira la derniére pensée.” Alltså, ungefär: ”Jag betraktar Dig som herren över det mörker jag ser in i när jag tänker, och som min yttersta tanke skall skrivas in i.” Vad ord som dessa säger om deras upphovsperson är svårt att veta. Men att de vidrör något djupt mänskligt är uppenbart, åtminstone för den som stannar upp och lyssnar till efterklangen.
Clara Usón, författaren till boken Ana kommer till Sverige. Den svenska översättningen ges ut av Ekström & Garay och släpps den 3 december på Adlibris och Bokus.
I början på december kommer Clara Usón till Stockholm för att berätta om sin bok Ana, översatt av Marika Gedin. Under sin vistelse kommer Clara vara med på ett flertal intervjuer, bland annat blir det en intervju av kultur- och journalistmagasinet Opulens som drivs av Ekström & Garay. Opulens Intervju med Clara Usón kommer i nästa nyhetsbrev!
Marika Gedin har översatt den hyllade romanen Ana skriven av Clara Usón. En roman om Ratko Mladićs dotter och hjältarnas galleri.
Clara Usón (f. 1961) lever och verkar i Spanien.
Hon arbetade i tjugo år som advokat, innan hon 1998 utkom med sin första prisbelönta roman. Under de följande tio åren har hon skrivit ytterligare tre, som alla har blivit väl mottagna. Med boken ”Ana” (La hija del Este), blev Clara Usón den första kvinnan att vinna Spaniens nationella kritikerpris, efter 40 år av manliga pristagare.
Våren 1994. Inbördeskriget rasar i det forna Jugoslavien. Den unga serbiska läkarstudenten Ana Mladić älskar sitt land och sin familj. När hon trots ett starkt inre motstånd inser sanningen om sin far blir konsekvenserna tragiska.
”En magnifik litterär text där det förflutna och nuet smälter samman med kunskap för att omfatta hundratals år av skymfer”. – Juan Goytisolo
”En fängslande blandning av historisk essä och fiktion”. – Javier Cercas
”Djupt berörande, mycket välskriven, omöjlig att lägga ifrån sig”. – Isabel Allende
Novelltävling 2021
Ekström & Garays novelltävling är i full gång och vi är så glada för alla fina bidrag vi får in! Du kanske också har en novell du gärna skulle vilja ge ut? Du har fram till den 28 februari på dig att skicka in ditt bidrag.
Den 1 oktober gick startskottet för årets novelltävling som arrangeras av Ekström & Garay förlag och kultur- och samhällsmagasinet Opulens i samarbete med Göteborgs-Tidningen, Kvällsposten och Sparbanken Syd.
Delta i Sveriges största novelltävling, med en prispott på 50 000 kr!
Nu har din novell chansen att vara med i en antologi tillsammans med nio andra noveller som ges ut av Ekström & Garay förlag. Novellerna kommer även publiceras i Opulens, Kvällsposten och Göteborgs-Tidningen. Vinnaren erhåller dessutom en prissumma på 35 000 kr, tvåan 10 000 kr och trean 5000 kr.
Tävlingen riktar sig till dig som skriver noveller på svenska och du har fram till 28 februari på dig att skicka in ditt bidrag.
Detta är en unik möjlighet för dig att synas och för oss att uppmärksamma nya svenska novellförfattare. Alla får vara med i tävlingen, oavsett tidigare erfarenhet och erkännande. I tävlingsjuryn sitter författare tillsammans med representanter från förlaget och dess samarbetspartners.
Din novell har chansen att bli ett av de vinnande bidragen. Låt dig inspireras och börja skriv på din novell redan idag! Vi ser fram emot ditt bidrag med spänning.
Läs mer här!
Tack till alla våra sponsorer!
Carl-Michael Edenborg på Svenska Dagbladet recenserar Göran Lambertzs bok ”När sanningen inte räcker”
Göran Lambertz skriver att det är ”skämmigt” med de intima beskrivningarna från julafton som ledde till våldtäktsanklagelser och två veckor i häktet. Samtidigt märks en vällust här. Carl-Michael Edenborg läser den tidigare justitiekanslerns bok med förskräckelse och fascination.
Publicerad 2021-11-13 i Svenska Dagbladet
”Som performance betraktat, har Göran Lambertz-spektaklet goda förutsättningar: en av den svenska juridikens högsta höjdare tvingas in i häktet misstänkt för att ha begått en våldtäkt på självaste julafton.”
”Jag tror att den här boken kan bli en klassiker, inte minst för urscenen: att en av landets mäktigaste jurister får uppleva det han ådömt så många andra. Men också för att läsaren så minutiöst får följa hans tankar om svåra och komplexa frågor kring förhörsmetoder, tjuvlyssna på samtal med kollegor mellan skål och vägg; utan att vara jurist tror jag dessa yrande reflexioner kan ha en hel del värde.”
– Carl-Michael Edenborg
Läs hela artikeln på Svenska Dagbladet
Författarintervju
Johan Frostegård är professor i medicin vid Karolinska Institutet samt överläkare. Jämte vetenskapliga artiklar, tidningsartiklar och essäer har han gett ut flera böcker med evolution som tema, bland annat Nästan allt om människan och Evolutionen och jag (Volante förlag). Han har även gett ut fem romaner, bland annat Salomos vikarie, Älgarnas vinter (Albert Bonniers förlag) och Det var så här det började (Lava förlag). Detta är hans debut som poet.
Hur väcktes idén till boken?
Vet faktiskt inte hur den väcktes. Fick en impuls i februari att skriva poesi enligt gammalt versmått. Jag har alltid gillar Shakespeare, även hans sonetter, och det föll sig naturligt att använda det versmått han använde, dvs inte lika komplicerad sonettform som finns hos t ex italienska klassiker som Petrarca. Men jag har försökt göra dem strikt rimmade, med rytm, jambisk pentameter. Detta är för övrigt samma sorts rytm som brukar användas i blankvers, även av Shakespeare i pjäserna, även om han också har partier utan detta.
Vad hoppas du att läsarna ska känna när de läser boken?
Jag hoppas många tycker om rim och rytm, samt förstås innehåll. Det är något speciellt med detta gamla versmått. Vi lever i en tid med mycket motsättningar, folk är arga. Kanske kan poesi förmedla en känsla av harmoni. Dessutom försöker jag göra dikterna humoristiska, även om där också finns avgrundsdjup – så har jag tänkt när jag skrev dem.
Vad har du för andra projekt på gång?
Jag publicerar i dagarna även en roman, Det var så här det började. Den är tänkt som en komisk satirisk roman om vår samtid, och har Ola Rapace som inläsare till ljudboken. Jag skriver också på nya dikter, inte bara sonetter utan lite andra versmått också.
Johan Frostegårds sonetter är en såväl finstämd som humoristisk skildring av Stockholm, men även pandemin och dess effekter, såsom att jobba på distans och gå promenader. Underfundigt och intressant refererar Frostegård till bland andra Bellman, Strindberg, Olof Palme och Bob Dylan. Skönheten och slumpen löper som en röd tråd genom samlingen som tänkvärt målar upp en bild av vår samtid.
Bortom skogen, skriven av Lars Tidholm har fått ett flertal recensioner som alla är värda att lyftas upp! Nedan ser ni två av dem.
Välskriven. Fantasifull. Charmig. Spännande. Imponerande …
Omdömena om den filosofiska romanen Bortom skogen har varit talrika. Främst har man kanske fascinerats av bokens huvudperson Simon. Denne grubblande eremit har i sin ensamhet i den stora skogen hittat sin egen uppfattning om vår tillvaro. Vad är verkligt? Vem är verklig? Simons tvivel slutar inte med frågan om Guds existens. Du och jag – jag och du. Bland de orden hittar han en otippad favorit.
Boken tar avstamp ur ett citat av Epikuros, den gamle grekiske tänkaren. Härifrån dras linjerna ut rätt långt. Olika filosofiska resonemang kommer till uttryck. Även om de ibland har ett rent antikt ursprung, hör de knappast till ett etablerat tankegods på dagens gator och torg.
Simon kanske personifierar den filosoferande människan. Kanske kan han ses som en tidlös ”medborgare av ett evigt universum” som söker sanningen om sig själv och sitt sammanhang. Han vill förstå vad det hela handlar om – egentligen…
Mest positiv är kanske den välrenommerade litteraturvetaren Sonja Svensson. Hon skriver om boken:
Är sannerligen imponerad av dess tankedigra innehåll. Här finns mängder av de mest filosofiska reflektioner om den mänskliga tillvaron inbäddade i en både mörk och hoppingivande handling. Må den få många engagerade läsare!
Tidningen Intension recenserar Bortom skogen
”Tidholm briljerar här, i sin beskrivning av Simon. Det är ett livat porträtt.
Språket är lekfullt. Vidare är just denna kvalité – alltså de rent prosaiska
egenskaperna – det bästa med boken.”
Läs hela recensionen i Intension no. 2 2021 (sid 32)
Frölids bokhylla recenserar Bortom skogen
”En intressant bok om människans tillvaro, utifrån ett filosofiskt perspektiv med grundtankarna hos Epikuros. Han var en grekisk filosof och tänkare från Samos som levde typ 300 år f kr. Hans tankar brukar sammanfattas i en mening som går att vända på ganska många gånger:
’Du behöver inte oroa dig för döden. Den betyder överhuvudtaget ingenting för oss. För där vi är, finns inte döden och där döden är, finns inte vi.’Det är ingen bok som går att snabbläsa utan den tar sin tid till reflektion.”
Läs hela recensionen på Frölids bokhylla
Läs mer om Lars Tidholm här
Se Bortom skogen på
Ekström & Garays blogg ”Libri Resurrecti” har blivit mycket välbesökt där Ivo Holmqvist ger bortglömda böcker nytt liv. Denna gång vill vi uppmärksamma författaren Hans Ruin.
Ekström & Garay förlag tillsammans med kultur- och samhällsmagasinet Opulens vill uppmärksamma glömda författare och böcker ur vårt gemensamma kulturarv.
Libri resurrecti – återupplivade böcker – uppmärksammar litteratur som en gång lästes, ofta med iver, men som nu fallit i glömska, inte sällan med viss orätt. Gå tillbaka i tiden och läs välformulerade texter med vacker och beskrivande djupsinnighet om klassiska författare så som Tora Nordström, Waldemar Hammenhög och Vilhelm Moberg!
Hans Ruin – Drömskepp i torrdocka
Även om titeln på Hans Ruins essäsamling alltid lockat mig sedan den kom upp på stringbokhyllan i mitt föräldrahem när den var ny för sjuttio år sedan har jag inte läst den förrän nu – så bra den är, och så klok! Mycket annat av honom har jag läst, först och oftast hans mycket personliga minnesbilder i Rummet med de fyra fönstren (1940) som snabbt blev klassisk och som tryckts i många upplagor, med Bertil Bull Hedlunds illustrationer, och Hem till sommaren, uppföljningen tjugo år senare. De böckerna, som var min ingång till hans författarskap, fick jag rekommenderade av en vacker och boksynt flicka i klassen under mig på latingymnasiet som hade en säker litterär smak redan då – hon blev senare bibliotekarie på Skokloster.
Läs fortsättningen på texten här
Din bok kan bli film!
Tack vare förlagets nära relation med bolaget Script46 kan nu Ekström & Garay – genom en skräddarsydd tjänst och som enda förlag i Sverige – erbjuda såväl egna som andra författare möjligheten att omvandla sitt bokmanus, utgivet eller ännu outgivet, till ett säljande filmsynopsis, ett genomarbetat så kallat treatment eller till en full adaption från roman till slutgiltigt filmmanus.
Script46 drivs framåt av VD:n Mikael Törneman och hans team. Nämnas ska att Törneman har varit verksam i 30 år i film – och tvbranschen och är väl förtrogen med processen som leder till film.
I nätverket Script46 finns till er tjänst några av Sveriges främsta dramatiker för framtagning av synopsis och manus, som bl.a. Jimmy Karlsson, Kirsi Vikman, Petra Norman, m.fl. I förhandlingar med produktionsbolag och övriga relaterade juridiska frågor är vi glada att ha med den tidigare chefsjuristen på TV4, Helene Hillerström Miksche från Com advokatbyrå, ombord på tåget.
Läs mer här
Klassiker
Att icke förglömma är våra kära klassiker. Klassikerna är tidlösa och slutar aldrig förundra och inspirera oss. Genom att njuta av de historiska klassikerna kan vi lättare förstå nutiden. De kommer att för evigt lära oss ordets kraft och dess ömma behandling av kärlek och respekt till det litterära.
Snobbarnas bok
William Makepeace Thackeray
Erik Carlquist (övers).
”Vi kan kanske inte definiera det. Vi kan inte säga vad det är mer än vi kan definiera begreppen ’kvickhet’, eller ’humor’ eller ’humbug’, men vi vet vad det är.”
Så förklarar William Makepeace Thackeray ordet snobb.
I Snobbarnas bok utger författaren sig själv vara ”en av dem” och kartlägger de mångfacetterade typerna av snobbar som florerade i 1840-talets England. Thackeray tecknar porträtt av olika typer av snobbar, som den militära snobben, landsortssnobben, den kontinentala snobben och storstadssnobben. Han gör det med godmodig humor, omväxlande med elak satir.
I Snobbarnas bok porträtterar Thackeray träffsäkert den viktorianska eran med sina motsägelsefulla sociala sammanhang. Mellan slaget vid Waterloo 1815 och Tysklands seger vid det fransk-preussiska kriget 1870, var Storbritannien den mäktigaste nationen i världen. Pax Britannica rådde. Även kontinentala monarker som Napoleon III var anglofiler. Med Snobbarnas bok vittnar Thackeray inte bara om landets tillstånd, utan genom att använda snobbismen som en guide för att undersöka det engelska samhället avslöjar han moraliska fel och brister hos både nationen och sig själv.
Vem är människorna bakom Ekström & Garay?
För att ni ska få lära känna oss lite bättre har vi skapat en intervjuserie med våra fantastiska medarbetare.
Möt Antonia Rojas som är ny förlagskanslist på Ekström & Garay. Antonia har studerat litteraturvetenskap och förlagsutbildningen vid Lunds universitet. Hon har även erfarenhet av att arbeta med översättning, redigering, lektörsläsning och korrekturläsning.
Välkommen till oss!
Vad har du för roll på Ekström & Garay och hur brukar du lägga upp ditt arbete?
Jag arbetar som förlagskanslist. Mitt arbete innefattar många bollar i luften och under en arbetsdag kan jag ha att göra med allt från att besvara förlagets infomejlinkorg, författarkontakter, offerter och avtal, till recensionsutskick och en massa annat smått och gott.
Vad gillar du mest med ditt jobb på Ekström & Garay?
Att få bidra till att tillgängliggöra bra litteratur i en kreativ och nyskapande miljö.
Vad gör du helst när du är ledig?
Jag umgås allra helst med min familj eller dricker ett glas vin med mina kompisar.
Vilken är din hemliga superkraft?
Min superkraft är ett analytiskt och logiskt tänkande som gör att jag har ett öga för hur detaljer och små delar hör ihop.
Tre böcker du skulle ta med dig till en öde ö?
Harry Martinsons Nässlorna blomma, Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga och Yahya Hassans debutverk.
Läs om komplicerad vänskap i det litterära och konstnärliga Ryssland i Tom Sandqvists Titta en krokodil
Tom Sandqvist är professor i konstens teori och idéhistoria samt docent i konstvetenskap.
En av Anton Tjechovs bästa vänner var konstnären Isaak Levitan. Tom Sandqvist har skrivit en essäistisk fiktion kring den komplicerade vänskapen mellan Antosja och Levitasja, som de själva kallade sig. Båda var centrala gestalter i det konstnärliga och litterära Ryssland under slutet av 1800-talet, båda deltog i det livaktiga sällskapslivet i Moskva, men på olika villkor, Tjechov som sonson till en livegen, Levitan som ”papperslös” jude samtidigt som de antisemitiska strömningarna tilltog i styrka i synnerhet efter mordet på kejsar Alexander II. Det som band dem samman var känslan av ett ömsesidigt utanförskap, ett slags av vemod präglat främlingskap i tillvaron.
Citat från recension i Södermanlands Nyheter, januari 2020:
Som roman är det här en vindlande berättelse, om elände och uselhet, kvinnoaffärer och tsarvälde. Den hoppar bakåt och framåt, försöker nå kärnan om två själsfränder i långa samtal och inre monologer. De var båda ständigt produktiva men inte alltid sympatiska.
Antons far piskade sina barn för minsta fel och var despotisk med sina rysk-ortodoxa mässor. Ivans judiske far gjorde bankrutt och sonen hade sedan inte papperen i ordning och deporterades när det blev pogromer, såsom efter mordet på tsar Alexander II.
Alltså: både fiktion och verklighet. Men denna bok är samtidigt en essä, rik på fakta, men inte torra utan gestaltade, som när Anton och Isaak och den allvetande berättaren letar efter textens och tavlans mysterium, hur ord och streck på målarduken blir sanning.
Tom Sandqvist är inte bara en internationellt uppmärksammad konstvetare, utan även känd som skönlitterär författare. Han har också verkat som konstnär och utställningsproducent. Han har gett ut romanerna Det turkiska huset (2002), Romanen om örfilen (2015) och Efterlämnad egendom (2017), flera konstvetenskapliga studier fokuserade på den central- och östeuropeiska modernismen och den östjudiska kulturen samt en lång rad essäsamlingar. Kanske är Tom Sandqvist, skriver Tuva Korsström i Från Lexå till Glitterscenen, den som mest konsekvent hållit fast vid ursprungsidealet, det djärva, provokativa utforskandet av en inre verklighet.
Tom Sandqvist har prisbelönats av bland andra Svenska Akademien, Holger Schildts förlag, Svenska Litteratursällskapet och Finlands Svenska Television (romanpriset). 2019 erhöll han Längmanska Kulturfondens stora kulturpris.
Nyutgivna böcker
Vad kan tänkas finnas i vårt härliga virrvarv av böcker? Nedan ser du ett litet urval av våra senaste utgivningar. Djupdyk i Bernt Gustavssons filosofiska tankar om hur det sägs att vi lever i ”postsanningens tid” – nygamla strömningar av nationalism och populism somunder 2000-talet har gett upphov till en politisk strid om kunskap, där den etablerade vetenskapens sanningsanspråk ställs mot olika former av relativism.
Strävan efter sanning i postsanningens tid
Det sägs att vi lever i ”postsanningens tid” – nygamla strömningar av nationalism och populism har under 2000-talet gett upphov till en politisk strid om kunskap, där den etablerade vetenskapens sanningsanspråk ställs mot olika former av relativism. Det vetenskapliga lägret mobiliserar för att evidensbaserade objektiva fakta ska vara vägledande för politiska beslut, medan motståndarlägret torgför ”alternativa sanningar” och riktar anklagelser om ”fake news”.
I Strävan efter sanning i postsanningens tid vill författaren vidga grundfrågan. Förståelse och förklaring behöver kombineras i en gemensam sanningssträvan mellan human- och naturvetenskaperna som omfattar också det sociala och det djupt mänskliga, nämligen litteraturen, konsten och etiken. Är det inte först när perspektiven möts – eller drivs i konflikt med varandra – som samsyn kan uppstå?
Bernt Gustavsson är idéhistoriker och pedagog, professor emeritus i utbildning och demokrati och pedagogisk filosofi. Han har sin bakgrund i folkhögskola och folkbildning och är författare till ett tiotal böcker. Hans senaste böcker är Tänkande om existensens villkor (2017) och Bildningens dynamik (2017).
Aforismer
Innehållet i denna samling påståenden och frågor speglar all min livserfarenhet. Den är ytterst liten.
Jag har aldrig varit arbetslös, dödssjuk, drabbats av katastrofer eller vunnit på Lotto. Inte heller är jag särskilt klyftig eller utmärker mig på något annat sätt (varken lång eller kort, tjock eller smal). Jag har aldrig ens använt hårvatten. Jag är den vanligaste människan på jordklotet. Mina tankar är därmed representativa för mänskligheten. De är per definition världshistoriskt betydelsefulla.
Jag har sysslat med politik och närliggande ämnen (vilket är det mesta) i hela mitt liv. Jag har sett triumfer och tillkortakommanden. Av detta har jag dragit vissa slutsatser.
Mariannes mirakel
”Det handlar om inställning!”
Systerns ord river i bröstet när Helén ger sig ut i löparspåren i sydvästra Göteborg. Svetten och självföraktet svider i ögonen, och det som gör att hon efter endast fyra minuters joggande måste stanna svider mellan benen.
Två vuxna systrar och deras åldrande mamma lever geografiskt nära, men mentalt och känslomässigt långt ifrån varandra. Helén är ängslig över vad folk ska tro, Caroline vet precis vad folk behöver veta och mamma Marianne anser att allt blir bra, bara man uppför sig som folk och tystar ner pinsamheter. Som inkontinens. Och otrohet.
Mariannes mirakel är en berättelse om vad som händer när vi inte pratar om det som tynger oss. Eller gläder oss. Om att vara ensam även om man tillhör en familj och om att vara så fast i sin roll som offer, räddare eller förövare att man inte lägger märke till hur varken man själv eller de omkring en mår. På riktigt.
Malin Lundskog
Malin Lundskog (f 1969) är född och uppvuxen i Göteborg, men bor numera på ön Källö-Knippla i Bohuslän. Malin är utbildad medie- och kommunikationsvetare och har en bakgrund inom informatörsyrket. De senaste femton åren har hon drivit företag i hälsobranschen, och nu kombinerar hon hälsa med innehållsskapande i sociala medier. Malin älskar havet och har alltid löparskor, sina hundar och en anteckningsbok inom räckhåll. På sin nyförvärvade restaurang hoppas hon sitta och skriva nästa bok. Mariannes mirakel är Malins debutroman. Hon är tidigare utgiven med fackböcker och noveller.
Kommande böcker
Nyfiken på vad som komma skall? Denna gång flyttar vi in i ett vackert hus med mystiska inslag i spänningsromanen Tidsväven. I boken Hon har råd med en kortare man djupdyker vi i vänskap och relationen till sina väninnor, uttryckt med en lågmäld humor och absurditet i livets formade stunder. Eller följ med Eva i Eva Söderbergs nio oförrätter med hämnd, ungdomsrebellen som aldrig blev riktigt vuxen, under alla hennes olika, vilt eskalerande hämndaktioner.
Tidsväven
Adam flyttar in i ett vackert hus utanför Falköping med ivriga planer på att renovera och skapa sig ett hem och ett nytt liv med sin sambo Nathalie. Men snart gör han en upptäckt som kommer att förändra deras liv: en kvinnokropp.
En gammal gåta väcks till liv och det är upp till Adam och Nathalie att hitta svaret. Det gamla huset på Västgötaslätten ruvar på en mörk hemlighet som sträcker sig tillbaka till förkrigseuropa. I den vackraste idyll kan ondska frodas och lämna spår efter sig som inte ens tidens tand kan erodera.
Tidsväven är en spänningsroman med mystiska inslag. Genom sin kusliga upptakt får läsaren följa med på en otäck resa genom tid och rum.
Anne-Carin Klinge Sporrong
Anne-Carin Klinge Sporrong är född och uppvuxen i Falköping, Västergötland. Som vuxen har bland annat hemadressen varit Uppsala, Los Angeles och Stockholm, men har nu landat i Strängnäs.
Den akademiska bakgrunden är en gymnasielärarexamen i svenska och engelska, men också studier i litteratur, historia och egyptologi. Största delen av sitt yrkesverksamma liv har hon även varit verksam som tränare, domare och aktiv tävlingsryttare inom ridsporten, varav de senaste tio åren på heltid.
Spänningsromanen Tidsväven är Anne-Carin Klinge Sporrongs debut.
Släpps den 19 november på Adlibris och Bokus
Hon har råd med en kortare man
Inför sin vän Hennys femtioårsdag bestämmer sig huvudpersonen N för att skriva ett tal. Det visar sig bli svårare än hon tror. För vad betyder det egentligen att fylla femtio?
N börjar vända ut och in på sin trettioåriga vänskap med Henny, och de människor som hon mött och levt med genom åren. Längs minnenas allé återuppväcker hon glädje, sorg, skam, hemligheter och förtvivlan.
Är det så att den egenkära, till synes fina, gesten att skriva ett tal i själva verket döljer frågan om N varit någon vän värd att ha?
Hon har råd med en kortare man är en bok om vänskap och hur man blir till, i relation till sina väninnor. Med en lågmäld humor och absurditet mellan raderna skildrar Annika Wohlström vänskap och livets formande stunder.
Annika Wohlström bor i Stockholm. Hon är leg psykolog och arbetar med ledarskap och förändringsprocesser i organisationer.
Skrivandet har blivit en vardagsaktivitet vid sidan av arbetet, och just nu skriver hon på en skröna, en helt annan typ av berättelse.
Hon har råd med en kortare man är hennes debutroman.
Släpps den 26 november på Adlibris och Bokus
Eva Söderbergs nio oförrätter med hämnd
Stockholm, sommaren 2018. Det är värmerekord, det är svettigt och folk är extra skruvade. Eva Söderberg, en framgångsrik affärskvinna på 59 år, anmäler sig till en kurs i förlåtelse och acceptans. En av förberedelseuppgifterna går ut på att skriva ner de nio värsta oförrätterna man anser sig ha blivit utsatt för. Eva skriver ner sin lista och inser att hon bara har drygt två veckor kvar till kursstart. Hon bestämmer sig för att hämnas – innan det är för sent.
Eva Söderbergs nio oförrätter med hämnd är en fartfylld, absurd roman om orättvisor och hämnd, där handlingen aldrig stannar för att lukta på rosorna. Följ med Eva, ungdomsrebellen som aldrig blev riktigt vuxen, under alla hennes olika, vilt eskalerande hämndaktioner.
Jag lever mitt liv
men tappar sakta min identitet
kommer jag någonsin ta nästa kliv
eller vara fast i min gömda produktivitet
när ångesten är i högsta grad
är då jag sätter ord på denna kris
har nu en bok publicerad
men till vilket pris?
orden speglar en inre brand
som jag ibland försöker lägga på is.
Evindar Akdogan är född 1995 i Uppsala och snart färdigutbildad logoped. Yttre tankar & inre handlingar är hans debut.
Släpps den 26 november på Adlibris och Bokus.
Ljudböcker! Lyssnar du hellre än läser? Nedan ser du några av våra titlar som även finns som ljudböcker! Ladda ner, luta dig tillbaka och låt dig försvinna in i en annan värld.
Läs mer på Ekström & Garay
Dinter utan filter
Dinter utan filter produceras av förlaget Ekström & Garay. Landets tyngsta författare möter filmregissören och radioproducenten Richard Dinter. En personlig, podcast om litteratur och liv.
I senaste avsnittet intervjuar Richard Dinter författaren Horace Engdahl.
Dags för 20e avsnittet av Dinter utan filter. Ett litet jubileum som jag firade i Göteborg med att vandra runt i ett lätt duggregn i flera timmar. Det är något skönt med att gå omkring i en stad där man inte har några förankringar. Man går på gator man inte brukar gå, ser människor man inte brukar se.
De där tankarna tog jag med mig till min gäst, författaren Horace Engdahl som själv relativt nyligen flyttat hit och i dagarna dessutom är aktuell med en ny bok, Op. 101.
Stort varmt tack till Horace Engdahl för att han var med. – Richard Dinter
Tack också till skådespelaren Anna Lyons för inläsningar och Cicely Irvine för musiken.
Slutligen också ett tack till bokförlaget Ekström & Garay. Utan er ingen Dinter utan filter.
Foto av Fredrik Hjerling
Lyssna här
Helhetsbetyg: 4.”