Eva Forstén föreläser på Stadsbibliotektet i Gävle
Stadsbiblioteket Gävle
Fritt inträde!
2021 kom Mats Ingemarssons första roman, Marieholm – en sörmländsk sommarsaga. Förra året kom hans nästa bok, Rosentörnens bok. Denna recenseras av Mats Werner i Mariefredsposten:
”Historien är som den förra: mystisk, spännande och i grunden intresseväckande.”
Mats Werner skriver att Mats har en fantastisk förmåga att skildra miljöerna.
”Den fick mig att ganska omgående – två gånger – på vinst och förlust uppsöka den ”katedral” som utgör berättelsens kärna, nämligen Floda Kyrka mellan Flen och Katrineholm.”
Han fortsätter:
”Mats Ingemarssons förmåga att blanda ”facts and fiction” till en suggestiv berättelse är enastående. Till ”facts” hör en del historiska personer liksom också de byggnader som berörs av berättelsen.”
Avslutningsvis skriver Mats:
”Ser med spänning fram emot ytterligare en historia som ”måste skrivas” som fötts i Mats kreativa hjärnvindlingar och bara måste ut!”
Du hittar Rosentörnens bok här!
Tio konstnärer har tilldelats Region Hallands arbetsstipendium på 75 000 kronor vardera. En av dem är Karin Holmlund, författare till boken Nattfly.
Juryns motivering:
”Karin Holmlund tilldelas Region Hallands arbetsstipendium för ett författarskap som inleddes 2004 med ungdomsromanen När ingen ser. Efter ett uppehåll i författarskapet på 19 år återvände Holmlund med besked 2023. I ungdomsromanen Nattfly visar Holmlund på ett helt eget sinne för ett område i språket där ett närmast metafysiskt mörker kolliderar med en skitig vardagsrealism. Och i detta område skrivs en unik gestaltning fram av komplicerad tonårsvänskap på 90-talet. Karin Holmlund är i skrivande stund långt inne i arbetet med en ny roman, och det går att ha stora förväntningar på denna kommande bok.”
Läs hela artikeln i Hallands nyheter här!
Du hittar Nattfly här!
”Einarsson skriver djärvt och passionerat i boken framför mig. De första intrycken efter att ha läst dikterna är att det här är skrivna av en stark kvinna som vet vad hon vill i livet. Inget daltande här, utan raka rör från första till sista sidan där jag som läsare får följa diktjaget genom de dagboksdoftande sidorna som känns närvarande.”
Så Skriver Nicko Smith om Jessica Einarssons debutdiktsamling Existensens bärighet & förbehåll.
”En ganska spännande diktsamling faktiskt som skakar om skallen rejält.”
Läs hela recensionen här!
Du hittar Existensens bärighet & förbehåll här!
I boken För Björkeby – i tiden tar Eva Emanuelsson fasta på att tiden på landet inte står stilla. Så skriver Ena Håbo-Tidningen. Evas första bok Flätorna handlar även den om livet i den fiktiva byn Björkeby i Enköpingstrakten. Läsare från trakten har hört av sig och berättar att de känner igen sig och många tycker att Flätorna är väldigt rolig.
Tanken till de båda böckerna kom efter att hon träffat stadsbor som hade konstiga frågor om hur det var på landsbygden.
– Jag tänkte att jag kunde skriva en bok om hur det är att bo på landet i dag. Det är inte som på statartiden eller i Bullerbyn, säger Eva till tidningen.
Läs hela artikeln här
Du hittar För Björkeby – i tiden här
”Spännande bokdebut”. Det går att läsa i rubriken när Västerås Tidning intervjuar Robert Klåvus om spänningsromanen Det röda pillret.
Startskottet är en ung flicka som försvinner från kafét där hon sommarjobbar. Robert är uppvuxen i Skultuna och när han började planera boken var återvändarromaner populära. Han ville att boken skulle utspela sig i en bruksort och valet föll på Dalarna.
Huvudkaraktärerna är Erik Brandelius från Nationella operativa avdelningen inom polisen och journalisten Santina Jakobson.
”De är helt olika som personligheter, hon är eld och lågor, extrovert och feminist. Hon kliver inte undan men är samtidigt väldigt sårbar”, säger Robert till tidningen.
Förintelseöverlevaren Emerich Roth är en av inspirationskällorna till boken.
”Jag hade turen att få jobba med Emerich i fem år och hade många bra samtal med honom om hatets- och våldets konsekvenser. Och de två idéerna, återvändarroman och hatets- och våldets konsekvenser, är det som sen blev grunden till boken.”
Författarsamtal på Rallarrosen, Tillberga 21/2
På onsdag nästa vecka besöker Robert restaurang Rallarrosen i Tillberga för ett författarsamtal klockan 12.30 där han kommer att prata om boken Det röda pillret. Besöket är en del av satsningen Tillberga läser.
Läs mer om författarbesöket här
Läs intervjun i Västerås Tidning här
Du hittar Det röda pillret här
När Johan Malm, bokrecensent på SVT:s Go´kväll presenterar tre böcker med temat naturkraft är Pär Wretlings debutroman Gläntan en av dem.
– En underbar bok för självreflektion. Härlig debut, säger Johan i inslaget.
Han berättar att Pär tar ett sabbatsår och åker till Tärnan i fjällvärlden för att skriva boken, där vi får följa August, som även han bor i Tärnan. En pensionär som är ganska egocentrisk. Frun har varit död i åtta år och August känner sig ensam. Han bestämmer sig för att skriva en dagbok och göra ett minnesskåp, där han stoppar in vardagssaker som vi ofta missar.
– Dessutom ska han varje dag ta en sten, gå upp för berget och lägga grunden till ett lusthus, vilket jag tycker är fantastiskt. Jag blev så inspirerad.
Beskrivningarna av August vardag är saker vi ofta missar. Hur han rensar en fisk och ser ett löv som får en annan färg.
– Vi får följa hur han ser på livet i vardagshändelserna varje årstid. Saker vi ofta missar är vi ser på serier, går och handlar eller jobbar.
Gläntan, det är Carpe Diem, det är där vi hittar lugnet.
– Jag tycker det han skriver på baksidan av boken är fantastiskt. ”För att hitta till gläntan krävs nyfikenhet, för att förstå krävs tålamod och ett stort mått av vidsynthet. Väl framme blir utsikten ändå aldrig fullt lika klar som insikten.”
Se hela inslaget på SVT Play här!
Du hittar Gläntan här!
Jag tycker mycket om den. Så skriver Bo Borg om boken Elsie Dahlberg: skulptur och liv, där dottern Helena Andreeff Laurin skrivit av kassettband där Elsie berättar om sitt liv och sin konst. Bilden av ett kvinnligt konstnärsliv under ett mansdominerat 1900-tal beskrivs och boken är rikt illustrerad med bilder på Elsie Dahlbergs skulpturer.
”Hon är sträng om och med sin konst och vet vad hon vill. Hon varken tror på eller känner för att ansluta sig till någon ism. Hon vill inte vara epigon på någon annans känsla, stil eller uttryck. Hon tror bara på sin egen inre känsla, att vara sig själv i sina konstnärliga uttryck. ”Struntar i allt omkring mig, egentligen.”
Bo skriver att han lägger platserna för några av hennes bästa offentliga skulpturer på minnen. Han har blivit intresserad av att se dem i den miljö de gjordes för.
”I boken berättas om när hennes skulptur på Finn Malmgrens plats i Mälarhöjden stod klar. Då frågade någon en A-lagare på en bänk om han trodde att skulpturen skulle gå hem. ”Visst faan! Det är så jävla schysst, alltså.” svarade den tillfrågade. Elsie Dahlberg menade att det var den bästa recensionen hon fått i hela sitt liv. Hon var alltid mera angelägen om vad vanliga betraktare skulle tycka än om proffsen uppfattningar.”
Läs hela recensionen på bogorg.se
Elsie Dahlbergs bok: skulptur och liv hittar du här
Jessica Einarsson har nyligen debuterat som poet med diktsamlingen Existensens bärighet och förbehåll. Detta uppmärksammas på Nickopoet.com.
Där berättar Jessica att huvudtemat är ett sökande efter att förstå.
– Jag har djupdykt i olika vetenskapliga teorier inom områden som kvantmekanik, neurovetenskap och informationsteori. Någon händer i mig när jag bearbetar fakta. Det är genom att skriva poesi, som den sammanlänkade kunskapen träder fram och synliggörs, även för mig själv.
För Jessica är poesi rytm och bilder. Tankar för stora för att egentligen kunna beskrivas, inte ens med flera tusen sidor.
– De kan plötsligt bli kristallklara genom bara få rader. Poesi är det som ger mening åt tillvaron. Det är att kunna vara på distans och inuti på samma gång.
Läs hela intervjun här!
I boken Kråkdoktorn får läsaren ta del av doktoranden Håkans utmaningar och spännande möten med andra människor. En dramatisk berättelse om envishet och passion.
På frågan om varifrån titeln kommer svarar författaren så här:
– Utan att avslöja för mycket kan jag säga att Håkan doktorerar på hur djur, främst kråkor, sprider växter. Titeln bygger på de förutsättningarna.
Christer doktorerade själv under samma tid och vid samma institution som Håkan.
– Många av de händelser jag beskriver har jag själv upplevt i någon form. På 70-talet var det mesta ganska fritt, till exempel vad gäller antagning, finansiering, handledning, examinering och så vidare. Vi var dessutom helt analoga. Vi skrev på skrivmaskiner, läste tryckta tidskrifter och böcker, ringde från stationära telefoner, skickade vanliga brev och deltog fysiskt i möten. Och om vi fick anslag var förvaltningsavgiften (overheaden) bara en halv procent. Idag råder helt andra förutsättningar, både på gott och ont.
Läs hela intervjun med Christer Nilsson på Umeå Universitets hemsida!
https://www.umu.se/nyheter/krakdoktorn-skildrar-livet-pa-fakulteten-for-50-ar-sedan_11885000/
Kråkdoktorn hittar du här!
Hoi Publishing AB förvärvar Ekström & Garay AB
”Den författartillvända verksamhet som jag och Tomas Ekström har byggt upp de senaste åren passar perfekt ihop med Hoi. Tillsammans blir vi mycket starka. Det känns roligt att på det här sättet få vara med och utveckla förlagsverksamheten och därmed bidra till bygget av en internationell förlagskoncern”, säger Melker Garay, en av grundarna av Ekström & Garay AB.
”Arbetet med att genom förvärv bygga en stark förlagskoncern fortsätter. Den här affären tar oss till nästa nivå som förlag där vi ökar våra marknadsandelar väsentligt i Sverige och stärker vår ställning som författarförlaget framför alla andra. Ekström & Garay kompletterar vår verksamhet och ger oss möjligheter att utveckla erbjudandet till författarna ytterligare. Här finns även uppenbara synergier och stordriftsfördelar att ta tillvara. Jag är övertygad om att förlagsteamen kommer ha mycket glädje av varandra och vi välkomnar varmt våra nya kollegor till Hoi”, säger Lars Rambe, VD Hoi Publishing.
I december gavs Staffan Bjerstedts andra bok ut, Revymakaren Emil Norlander – Sveriges mest utskällda man. Nu har den uppmärksammats i Anders H Pers krönika Blir det fred i Ukraina? i VLT.
”Staffan Bjerstedt har varit insändarredaktör hos VLT och är numera samhällslärare vid Kunskapsgymnasiet i Västerås. Han är också en flyhänt författare. Hans texter har spelats på Dramaten och i flera humorprogram i TV. Ifjol skrev han en bok om författaren och dramatikern August Blanche.
Nu kommer Staffan Bjerstedt med boken ”Revymakaren Emil Norlander – Sveriges mest utskällde man.
Boken handlar om författaren och tidningsmannen Emil Norlander som skrev boken om Anderssonskans Kalle. Emil Norlander skrev ett 60-tal revyer och tusentals kåserier. ”Fia Jansson” och andra sånger som han skrev blev populära över hela landet.
Men recensenterna och kulturfolket skällde på hans folkliga humor. Emil Norlander hamnade i kylan.”
Läs hela krönikan i VLT här!
Revymakaren Emil Norlander – Sveriges mest utskällda man hittar du här!
Christer Nilssons roman Kråkdoktorn recenseras i Västerbottens-Kuriren. I romanen, som utspelar sig på Umeå Universitet får vi följa studenten Håkan som tar sig för att skriva en avhandling i ekologisk botanik och därmed bli familjens första filosofie doktor.
”Det är initierat berättat men det jag särskilt uppskattar med Kråkdoktorn är ändå den osminkade framställningen av vardagslivet på universitetsinstitutionen, i boken omtalad som Botan ”, skriver recensenten.
Botan är forskarnas gemensamma arbetsplats, där utbildningen äger rum och intrigerna tätnar.
”Misogyna seminarier, urspårande labbspritsindränkta fester, kamp om makt och anslag, avundsjuka och nepotism varvas med akademisk omsorg, sanningslidande djupa existentiella samtal och erotik. Just så kluvet kan livet på universitetet te sig, i en säregen blandning av ensamhet och gemenskap.”
Det är mycket som pågår i Kråkdoktorn, både kroppsligt, emotionellt och intellektuellt.
”Mig veterligen är detta den första romanen som ingående gestaltar den naturvetenskapliga kulturen på Umeå universitet. Det är ingen liten sak, och mycket välkommet!”
Läs hela recensionen här!
Du hittar Kråkdoktorn här!
2019 hittade Anna Starbrink en dagbok från 1918, skriven av sin mormors syster under tiden spanska sjukan härjade. När pandemin slog till började Anna, som då var hälso- och sjukvårdsregionråd, själv skriva dagbok. Tanken på att jämföra de båda pandemierna väcktes och resultatet blev boken Farsot.
I en intervju i tidningen Mittis får Anna frågan om det finns några likheter mellan de olika pandemierna:
– Ja, till exempel så tonades riskerna för smittspridning ner till en början. Spanska sjukan var en mildare influensa, hävdades det. Och Folkhälsomyndigheten uppgav ju att risken för större spridning var liten i början. Sedan var det brist på sjukvårdsmaterial och personal, då som nu. Det fördes också en debatt om skolorna skulle stängas.
I Farsot har Anna både använt den gamla dagboken, men även läst på om spanska sjukan i gamla arkiv och tidningsartiklar.
– Jag har märkt att många vill prata om sina upplevelser om covid, särskilt äldre. Många vill även prata om sina familjeberättelser om spanska sjukan. Det har inte skrivits så mycket om just det, men historierna lever kvar hos många i Sverige, säger hon till Tidningen Nu.
På frågan om hur det var att läsa släktingens ord om livet i början på 1900-talet svarar hon:
– Det var så sorgligt och hon blev så olycklig. Det var så gripande att läsa om hennes tunga år. Det var ju många unga människor som dog, till skillnad från covid. Då blev det stora luckor i barnaskarorna.
Läs intervjun i tidningen Nu här!
Läs intervjun i Mitti här!
Här hittar du boken Farsot!
Boken Enda kvinnan ombord bygger på Britt Edenstjärnas första resa som motorelev på den lilla oljetankern Scantank på 1970-talet. I ett reportage från Bokmässan i magasinet Sjöbefälen säger hon:
– Jag har skildrat livet ombord som jag upplevde det. På denna tid var det verkligen a mans world i storsjöflottan. Antalet kvinnor som jobbade i maskin eller på däck i utebåtar var lätt räknade. Tyvärr upplevde jag motstånd från några äldre besättningsmedlemmar för att jag var kvinna och fylleri förekom ombord. Men det fanns också yngre killar i besättningen som ställde upp fint för mig.
Britt Edenstjärna vägrade acceptera orättvisor och fördomar på fartyget. Efter en tid blir hon respekterad av nästan hela besättningen, vilka ser att hon klarar av jobbet i maskin.
I en fin intervju i Sydnärkenytt berättar hon att arbetet med uppföljaren redan är påbörjat:
– I den tänkte jag berätta om hur bra det blev när allt fler kvinnor kom ombord på fartygen.
Läs hela intervjun i Sydnärkenytt (sid 28–29) här!
Läs intervjun i Sjöbefälen nr 6 (sid 28–29) här!
Läs mer om boken i Sjöbefälen nr 8 (sid 32) här!
Här hittar du boken Enda kvinnan ombord!
Den 18 januari klockan 18:00 kommer Ulla Wentzel besöka Sunne bibliotek. Under besöket kommer Ulla berätta om sin bok ”Hallå, min faster. Var är du?” som handlar om hur det är att följa en anhörig in i demens.
Under kvällen besöker också demenssjuksköterskan Katarina Wennerholm och anhörigstödjaren Helena Petterson.
Torsdag 18/1 kl 18:00
Sunne bibliotek
Fritt inträde!
I kommande numret av Sjöfartstidningen kan ni läsa om Britt Edenstjärna och hennes självbiografi ”Enda kvinnan ombord”
Enda kvinnan ombord är en självbiografisk berättelse om att gå till sjöss i 1970-talets Sverige.
Britt Edenstjärna inleder sin bok med en ordlista, där hon ger läsaren koll på uttryck som baxa maskin, helsingborgspackning och skansadvokat, eller den väsentliga skillnaden mellan att törna runt och törna till. Och den där ordlistan är nog bra att ha inte bara för landkrabbor utan också sjöfolk som inte var med när denna historia beger sig.
Trots sin utbildning från Sjömansskolan på barken Viking i Göteborg har 19-åriga Britt sedan flera månader blivit omsprungen av män i Sjömansförmedlingens jobbkö. De rekommenderar henne att söka jobb som barnflicka eller inom vården, men hon vill jobba i maskin. Medan hon väntar jobbar hon som skogsarbetare i Tiveden. Britt Edenstjärna blir 1976 en av Sveriges första kvinnor till sjöss. Hon mönstrar på som motorelev på en paragrafare i Göteborg, den lilla oljetankern Scantank som för det mesta går i nordisk kustfart och slåss med Skärhamnarna om laster.
Läs hela artikeln i kommande numret av ”Sjöfartstidningen”, med utgivning den 22/12.
Läs mer om ”Enda kvinnan ombord” här
Författaren Christer Nilsson intervjuas i Västerbottens-Kuriren:
1 Hej Christer. Hur känns det att ha skrivit klart din andra roman?
– Bara bra, tack. Det tar ju tid att skriva en roman så det känns skönt när den äntligen är klar. Nu hoppas jag att folk vill läsa den.
2 Vad är Kråkdoktorn för bok?
– Kråkdoktorn är en dramatisk berättelse om envishet och passion och hur man trots missräkningar och motstånd kan hitta vägar till framgång och upprättelse. Mer specifikt handlar romanen om Håkan som i början av 70-talet flyttar till Umeå för att studera vid det unga universitetet. Han har tänkt bli kommunbiolog men efter grundutbildningen hamnar han i stället som doktorand på den växtekologiska institutionen. Han tar sig an uppgiften med stort engagemang men bristande handledning gör uppgiften utmanande. Det blir en spännande och vindlande resa som tar honom in i akademins irrgångar och mörka vrår och i ekologins fascinerande och komplexa värld. Under färdens gång sker spännande och drabbande möten med människor.
Läs hela intervjun här
Läs mer om ”Kråkdoktorn” här
Marita Jonssons bok ”En länk mellan himmel och jord” recenseras av Håkan Anderson i Gotlands Tidningar.
Recensenten för in Marita Jonssons nya roman om systrarna Elsa och Saga bland de främsta barndomsskildringarna som han läst.
Marita Jonssons tredje roman tar med läsaren in i den småländska skogen på ett nästan magiskt sätt men också till Kalmar och Stockholm. Det är en historia där en hel del går i moll men med åtskilliga ljusglimtar insprängda. Den utspelar sig för ungefär 100 år sedan och ur ett perspektiv sent i livet får vi följa den unga flickan Elsas barndom och ungdom, skildrade med ett språk som är både känsligt och nyansrikt. Det är ett trovärdigt psykologiskt porträtt som tecknas.”
Läs mer om ”En länk mellan himmel och jord” här
Läs Per Wästbergs krönika i Svenska Dagbladet om Ingemar Lindahls bok ”På besök från evigheten”
”I en ny roman blåser författaren och diplomaten Ingemar Lindahl liv i Carl Jonas Love Almqvist – och placerar honom i 2020-talets Sverige. Det blir en sinnrik odyssé där en svunnen romantikers blick fångar tidsandan 2023.
Ett sinnrikt flätat intrigmönster sömmas ihop till en bild av Sverige vid en vändpunkt. Ingemar Lindahl har en reporters solida detaljkunskaper om samhällets alla tänkbara nivåer. Därtill frispråkiga diskussioner kring kärlek och framtid, liv och död.”
Läs hela krönikan här
På lördag 25/11 kommer författaren Karin Holmlund medverka på Halländsk Bokmässa i Kungsbacka där hon kommer att sälja och signera sina böcker.
Karin Holmlund debuterade med ungdomsdeckaren ”När ingen ser” 2004, som tilldelades deckarpriset Spårhunden. Hennes senaste roman ”Nattfly” har fått många fina recensioner i bland annat DN, Norrbottens-Kuriren, Btj m.fl
Nattfly är en tät och suggestiv 90-talsskildring om två femtonåriga flickor på kollisionskurs i ett kyligt Norrland. En berättelse om att inte veta om man vill fly till mörkret eller från det, och om en vinternatt när det som inte får hända ändå händer.
Halländsk bokmässa är årets stora bokfest i Halland! Författare, förlag och litterära sällskap medverkar som utställare.
Halländsk bokmässa 2023 går av stapeln på Fyrens bibliotek i Kungsbacka lördagen den 25 november. Mässan öppnar klockan 11.00 och stänger klockan 15.00.
Det är fri entré och du har möjlighet att träffa författare, förlag och litterära sällskap. De medverkande har koppling till Halland och riktar sig till barn, unga eller vuxna.
Välkommen till Halländsk bokmässa – en spännande dag i litteraturens tecken!
Läs mer om Nattfly här
Berätta lite om dig!
Son, morbror, vän, älskare, musiker, konstnär, lärare och på senare år hobbysjöman och författare. Alldeles för romantisk för mitt eget bästa och äger fler instrument än jag kan rättfärdiga. Duktig på att se livets små saker, men det stora brukar blåsa mig förbi av någon anledning.
Varifrån fick du inspiration till Fjättrade sånger och sagor för de vilsna?
Jag kommer säkert retroaktivt ändra vad jag attribuerar spektaklet för jag är fortfarande i processen av att försöka förstå det själv. Sedan vet jag inte om jag kan kalla det inspiration direkt, men tyckte det var hög tid att försöka sätta ord på en del tankar innan de försvann ur mitt omedelbara minne – summera, slänga ut allt i universum och gå vidare. Efter att en relation tagit slut som varat i nästan ett decennium så började jag efter flytten gräva i gamla lådor efter ledtrådar kring vem jag egentligen var. Jag hittade då, bland foton, Gameboy-spel och min farmors gamla miniräknare en hel del texter som jag skrivit i min ungdom, när jag var runt 20, och det väckte något i mig: en glöd som fått vänta och som, i all ärlighet, blivit kuvad av lite allt möjligt under en längre tid. Men någonstans under själens dunkla natt så övervann jag mig själv, karatesparkade bort allt som kvävde och satte igång. Jag hade ju en författarsjäl för i helvete! Det där kunde inte vänta mer.
Sedan verkar det som att samtiden förlorar sin framtidstro i ungefär samma takt som jag återfinner min (har alltid lyckats vara hopplöst omodern) så kände att jag faktiskt hade något värt att dela med mig av, nu när jag kommit ut på andra sidan. Det är inte så jättemycket jag kan, men apati, hopplöshet och en känsla av att inte riktigt tillhöra har jag svart bälte i. Sedan har jag väl kanske inte någon lösning att ge, men åtminstone en ljusglimt.
Har du alltid älskat att skriva och skiljer det sig att skriva nu och för fjorton år sedan?
Ja, jag har alltid älskat att skriva men det var också en rätt smärtsam aktivitet för mig, men så har det varit för alla mina konstyttranden. Bergman-dääämonerna kom över mig som oftast. Jag brukar skoja lite om det, men så var det. Jag tror hela skillnaden mellan mitt skrivande nu och då är att jag som yngre man inte kunde paketera det jag skrev utan det var gränslös energi åt alla håll och det blev bara en gröt av viljor. Tycker ofta det är en tunn gräns mellan något som kan betraktas som lite avantgarde och en galen mans pladder – det är nog mycket paketeringen som avgör.
Men det är klart, skriver jag som en kratta en dag och kanske glömt att äta så kan ju Bergman-demonerna absolut komma tillbaka ett par timmar, tills jag ätit en macka eller något.
Hur gick skrivprocessen till?
En del av texterna som ingår i boken låg redan skrivna sedan 14 år tillbaka och mycket handlade om att börja sammanställa och utveckla dem. Jag märkte då när jag ögnade igenom allt att det redan fanns en röd tråd – en berättelse om en ung man som inte ville annat än att komma vidare men som fastnat i tiden. Boken kom liksom till i dialog mellan mig och allt som till slut pågick mellan sidorna, som om boken berättade för mig vad den ville bli, och det slutade med att den formade mig precis lika mycket tillbaka. Jag förde faktiskt in det i handlingen, men ska inte spoila något, det får ni läsa själva.
Sedan då, i och med att det var så länge sedan jag började skriva på boken så har den väldigt mycket en ung mans litterära utgångspunkter, men jag tycker det blev en intressant mix när jag sedan, så mycket äldre, kom och såg över dessa sidor. Jag har på så sätt lyckats bevara genuint naiva tankebanor och riktningslös energi, som på inget sätt kunde tyglas tidigare, men sedan, i och med att jag återvände till dem så långt senare, kunnat skapat begripliga ramar och liksom lotsa den här unga mannens tankebanor ut till andra sidan. Det var en process av att låta allt skena iväg och sedan strama åt som fan och så gjorde jag så fram och tillbaka. Men i stort var det bara att sätta sig vid skrivmaskinen och blöda, som Hemingway sa. För det var ju inte bara gammalt – det var mycket nytt som behövde komma till för att allt skulle bli begripligt.
I början träffades jag och en kompis ute på Andra lång, på Dirty Records, och hade blödarverkstad, som vi kallade det. Han pluggade lite frontend och jag skrev. Men det blev mest väldigt mycket öl och väldigt lite skrivande så jag stängde in mig i lägenheten på eftermiddagarna i några månader därefter. Bilden på baksidan av boken är från just den lägenheten som jag suttit och skrivit i – på bilden tömd inför att flytta därifrån. Vid tidpunkten hade jag skrivit klart och allt var redo för utgivning, vilket ju också var märkligt symboliskt, att alla avslut skulle sammanfalla.
Jag försatte mig i scenarion som skulle locka fram känslorna jag var ute efter också – kunde vara att jag gick och hade nedsläckt en hel dag mitt i vintern och isolerade mig för att bättre fånga känslan av utanförskap och för att observera vad som formades i det osedda och outtalade. Vid ett tillfälle, till ett senare kapitel, så åkte jag ut och sov i min båt sent i oktober. Jag hade ingen sovsäck utan trodde en drös filtar och en fotogenlykta skulle duga (vilket var den enda ljus- och värmekällan jag hade den natten). Så satt jag där som en tomtegubbe med lykta i hand och lyssnade till alla knakningar och ylningar i natten som jag aldrig förstod var de kom ifrån. Jag har nog aldrig frusit så mycket och så länge som jag gjorde då MEN mörkret, skuggorna och vinden fick liv på ett sätt som jag är väldigt nöjd med så det var absolut värt mödan.
Satt på Dirty igår igen faktiskt, två dagar innan boksläpp, och bara förundrades över hur allt började. Skrattade åt det lite i mitt huvud för hade du bara flängt på Baba O’Riley i bakgrunden så hade det varit en bra början på ett throwback-montage.
Vad har boken betytt för dig?
Mer än vad jag tillskriver den tror jag! När jag fick hem den häromdagen så satt jag och stirrade på den som en idiot och kunde liksom inte få ihop att det var JAG som skrivit allt det där och att det blivit så bra. Jag kanske skämtar nu, men jag tror faktiskt jag liksom knackade på den lite vid något tillfälle för att försäkra mig om att den var verklig. Att skriva en bok är en sällsynt möjlighet att få prata till punkt om man har en någorlunda komplicerad åsikt kring någonting. Det är ju ett oerhört privilegium! Nu svarar jag kanske lite för generellt, men jag tror det återstår att se. Glad är jag i varje fall, så mycket vet jag.
Vad i skrivandet fascinerar dig?
Oh! Verkligen det som händer i mötet mellan läsaren och texten och övervägandet mellan vad man med precision vill berätta och vad man vill lämna öppet för att då avväga hur mycket av läsarens fantasi man vill använda i verket. Det är ju inte bara pappret som är mediumet utan läsarens inre som blir duken för det man ska berätta och i det mötet så lever konstverket och blir aldrig gammalt, för det finns alltid en ny duk. Vissa har frågat mig under processen varför jag inte illustrerar själv, när jag är så duktig på att teckna, men det är just därför – i mötet med andra så växer konsten bortom proportioner man aldrig skulle kunna föreställa sig. Det är i mötet som något märkligt och närmast gudomligt sker. Det är ballt.
Vad hoppas du att folk ska känna när de läser din bok?Hopp. Boken handlar ju om smärtan det innebär att växa upp och bli sin egen största mardröm och smärtan i att inte känna sig äga rätten till sina känslor. Den handlar om många olika nivåer av våld – ibland subtila, ibland uppenbara – som man kan bli utsatt för men också orsaka sig själv, att förlora meningen och att sakna ett narrativ och allt det där. Men grejen är ju att… även om allt det där är helt fruktansvärt så är det ju helt absurt att vara människa och det mesta av all den här nästan kosmiska sorgen är rätt rolig om man kollar på den från rätt vinkel. Helst vill jag att folk ska skratta ibland, hitta lite av sig själva däri och förlåta sig själva, för, det går inte alltid att göra rätt eller förstå allting med en gång. Det är okej att gå vilse ibland.
Men det viktigaste, om det finns någon med tankar om att ge upp som läser den, så hoppas jag att de väljer att fortsätta, för boken handlar trots allt till största del om att klösa sig tillbaka till egna värden och att återfinna berättelsen kring sig själv.
Har du några andra skrivprojekt på gång?
Ja! Jag skriver på min andra bok just nu som jag än så länge bara har ett projektnamn på. Den är mer rakt på och lite enklare genremässigt än min första. Det är en kärleksberättelse som tar avstamp i destruktiva relationer av lite olika slag, men den övergripande känslan är så här ungefär: Tänk dig att du går på en biodejt och sedan när du kommer ut till parkeringen igen efter att ha myshånglat i mörkret så visar det sig att dejten tänt eld på din bil när hon varit ute på en ”toapaus” tidigare. Bilen står och brinner; du fattar ingenting. Du börjar bli rädd, för vem fan är hon egentligen. Faaaaaast nu tycker du det är hett att hon är knäpp, för det är något fel på dig, så ni börjar hångla igen fast en röst i ditt huvud säger att du verkligen borde springa därifrån – lågorna rasar och brandkåren kan höras ett par gator bort. Detta händer ju inte i boken givetvis, men det är faktiskt inte så jättelångt ifrån rent tematiskt i alla fall. Annars fortsätter jag att skriva små dikter och betraktelser som jag lägger upp med jämna intervaller på Instagram, så följ mig där!
Hur skulle du beskriva din bok med en mening?
Svårt! Om jag fick beskriva helt fritt utan krav på att bli förstådd så hade jag beskrivit den så här: Låten Ballad of a Thin Man som lim och sedan lite utrivna Baudrillard-sidor blandade och lagda som ett vilset och mättat papier-marsie-lager över samtiden, på ett roligt och lite kärleksfullt sätt.
Hur kom det sig att du och illustratören, Josef, började samarbeta med boken? Hur såg den processen ut?
Jag och Josef var grannar innan jag flyttade; han bodde i lägenheten under. Tror det första jag såg av hans teckningsförmåga efter att jag flyttat in var en bild han tejpat upp på sin lägenhetsdörr som en liten dekoration. Vem gör ens så? Teckningen var någon mörk knepig skapelse har jag för mig av en knotig man som vandrade i ett öde landskap, något sådant. Kunde komma hem med Willys-kassar eller från jobbet och bli stående där för jag gillade det den väckte i mig – en tystnad av något slag. F.ö. sjukt hur småsaker i livet kan få så stora ringar på vattnet. Sedan hälsade jag på honom vid något tillfälle, ögnade igenom andra alster han hade drällt lite varstans i lägenheten och undrade om han ville illustrera en bok jag skrev på – han var ju något av ett målargeni insåg jag. Sedan träffades vi ibland och delade större idéer eller pratade om texterna medan han grejade med sin 240, över en öl eller när vi stötte på varandra i trappuppgången. Vi blev bra vänner. Boken hade först mer skepnaden av en diktsamling och han illustrerade boken allteftersom den växte och förändrades vilket också gjorde att bilderna har en mer känslohöjande funktion än en avbildande. De ger en jävla gravitas till allt, långt bortom vad jag vågade drömma om.
Jag tror inte jag kommunicerade den viljan eller idén, men jag hade väldigt mycket Min morbror trollkarlen i åtanke när jag funderade över hur man kunde leka med sagoaspekten i boken och där av just tankar kring illustrationer. När jag satt och höll boken första gången så insåg jag att den är lite som Narnia on crack, vilket jag är jag mer än nöjd över.
Läs mer om hans debut ”Fjättrade sånger och sagor för de vilsna” här
Efter beslut av Kulturrådet 4/4 – 2023 tilldelades Vår bragd av Ulf Helgesson, utgiven på Ekström & Garay 2022, bidrag för distribution av boken till alla 286 bibliotek i Sverige. Kulturrådet gör sitt urval baserat på bokens innehåll och målgrupp, och den grafiska och trycktekniska kvaliteten. Det är endast en mycket liten del av alla böcker som skickas dit som beviljas bidraget, som i de flesta fall går till de stora förlagen. Med tanke på att författaren och Ekström & Garay fick bidraget visar det på ett klart bra samarbete tillsammans. För att få distributionsstöd av Kulturrådet måste man helt enkelt gå igenom ett nålsöga. Efter tryck av nya exemplar av Vår bragd skickades böckerna till Kulturrådet i slutet av sommaren, för vidarebefordran till alla bibliotek i vårt land.
Läs mer om Vår bragd här
Publiceras i BTJ-häftet nr 22, 2023.
Lektör Kent Lindkvist
Recension
Författaren argumenterar för ett generellt förbud mot jakt och diskuterar särskilt jägares moral, kvinnors förhållande till djur och jakt, djurens betydelse för människans hälsa och människans glädje av djur. Han föreslår skärpta regler för djurinnehav, förstärkt djurskyddslag och förbudslagstiftning mot jakt. Hans Ryttman diskuterar särskilt skyddsjakten och ser den som missriktad och något som bör avskaffas. Människan – djuret är en välskriven, personlig och välargumenterande bok för djurens rättigheter och förbud mot jaktverksamhet. Den innehåller en litteraturlista och hänvisningar till ytterligare läsning, men inget sak- och personregister.
Helhetsbetyg: 4.
Läs mer om boken här
Välkomna på boksignering på Kulturnatten i Landskrona!
Då finns författaren Jan Johannesson på plats i Akademibokhandeln mellan 18 och 21!
För Jan är det andra året på raken som han signerar sina böcker under Kulturnatten. I fjol var det som debutant med ”Upptäckten”, den första boken i Tychoniumsviten. I år har han hunnit släppa den andra delen ”Experimentet” och givetvis signerar han båda böckerna under kvällen!
Böckerna är historiska spänningsromaner med Ven i centrum för händelser som sker världen över både under Tycho Brahes 1500-tal och i början av 1900-talet. Inför lanseringen av ”Experimentet” skrev Dick Harrison ett utlåtande om böckerna och han avslutar det med:
”Huvudintrigen i böckerna är påhittade, men kringverket är i mångt och mycket korrekt skildrat, och många personer är fullt historiska. Vad som är särskilt anmärkningsvärt är Johannessons förmåga att levandegöra gestalterna och förläna dem personlighetsdrag som – fiktionaliseringen till trots – ligger väl inom ramen för det trovärdiga. 1500-talets Danmark skildras med samma pregnans som det tidiga 1900-talets Ryssland.
Det är böcker att sträckläsa och inspireras av.”
Passa på att redan nu skaffa en signerad bok att ge bort i julklapp eller bara kom förbi och prata om böcker, författarskap, historia eller Ven!
Välkomna!
Läs mer om Tychonium – Experimentet här
Läs mer om Tychonium – Upptäckten här
Hans-Åke Lilja intervjuas i tidningen VI:
”Hans-Åke Lilja hade under två decennier läst allt som Stephen King skrivit. En kväll ringde telefonen: Hello, Hans? Det var Stephen King på linjen.
”Eftersom jag drev en sajt om Stephen King hade jag i flera år försökt få till en intervju. Via kontakter i hans närhet fick jag alltid vänliga, men nekande, svar: ’Just nu ger han inte intervjuer.’ Jag valde att se svaren ur en positiv synvinkel och tolkade ’just nu’ som att chansen ändå fanns. Och det hade jag ju rätt i. För den 15 juni 2006 kom svaret jag väntat på – Stephen King ställde upp på intervju. Det tog visserligen ytterligare ett halvår innan vi hittade en tid som passade men till slut fick jag ett datum: den 10 januari 2007 skulle det ske.”
Läs hela intervjun här
Läs mer om Stephen King: inte bara skräck här
Sveriges Lärares tidning ”Förskolan” har i sitt senaste nummer recenserat Ellinor Lundstens bok Ketchupeffekten.
”Budskapet är viktigt, vill man ha långt hår ska man få ha det utan att omgivningen ständigt kommenterar, pikar eller felkönar en.”
”Att prata om och motverka skadliga normer är något vi i skolan måste göra regelbundet, så varför inte ta hjälp av en god bok?”
”… det är ju du som pedagog som leder samtalen kring boken du högläser. Och de kan bli riktigt bra med den här boken i din hand!”
Läs mer om Ketchupeffekten här
Författaren Kathinka Lindhe gästar ”snedtänkt med Kalle Lind” i Sveriges radio.
Sorgeliga saker hända än i våra dar minsann! Sorgligast är måhända den om hur ett solkigt mord förvandlades till en vacker kärlekshistoria. Kathinka Lindhe, barnbarnsbarn till förövaren Sixten Sparre, reder ut hur verkligheten förhåller sig till skillingtryck och filmatiseringar. Eva Henning, W.A. Mozart och J.L. Saxon nämns.
Lyssna på hela avsnittet här
Med autentiska, aldrig tidigare kända brev och genom närläsning av Sixten Sparres dikter blottlägger hans barnbarnsbarn Kathinka Lindhe ett familjedrama, som i myterna förvandlats till ”århundradets kärlekssaga”.
Btj recenserar Rosentörnens bok.
Publiceras i BTJ-häftet nr 20, 2023.
Lektör Michael Economou
Recension:
Oupphörligen spännande och suggestiv drar berättelsen med sig läsaren ut på äventyr. Författaren tar förvisso stora risker med sitt ideliga anspelande på litteratur, historia, musik och kultur – det bli stundtals lite väl teatraliskt, alltför fyndigt, nästan som en koketterande uppvisning av kärleken till lärdom. Men i och med att Ingemarsson vågar berätta så uppfinningsrikt och fritt som han gör, blir resultatet likväl ett ytterst lyckat tecken på vad litteraturen förmår levande- och klargöra i sina bästa stunder. Pusslet som läggs över det förflutnas närvaro i nutiden är den historia som läsaren får sig till dels. Det är ett stort plus att den är så underhållande i allt sitt allvarliga uppsåt.
Helhetsbetyg: 4
Läs mer om Rosentörnens bok här
Kennet Lundin, docent i marinbiologi vid Göteborgs universitet och vetenskaplig intendent på Göteborgs naturhistoriska museum samt författare till boken ”Sjömat” får arbetsstipendie för sin kommande bok ”Sillens gåta”.
Genom nya genetiska metoder ges en bättre förståelse för sillens komplexa ekologi och hur vi kan vända överfisket till att återfå västkustens försvunna sillperioder och östkustens goda vårfiske från land.
”Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendier 2023 tilldelas åtta forskare för arbete med olika bokprojekt. De kommer att beröra ämnen som samtidens begränsade förmåga att hantera moderna, komplexa risker, psykisk hälsa och ohälsa, moderna perspektiv på islams historia, hur sillens gåta kan lösas och mycket annat.”
Läs mer om Natur och Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendier här
Läs mer om Kennet Lundins bok Sjömat här
Tisdagen den 17 okt kl 18 berättar Cissi Nilsson om sitt skrivande och sin bok “När vargar gråter” på Gamla Lanthandeln i Krokom.
Ett evenemang som äger rum under kommunens Kulturvecka.
Välkomna!
När vargar gråter är en spänningsroman om utsatthet, sömnlöshet och om vad som är viktigt och mindre viktigt i livet.
Läs mer om boken här
Karin Holtsung Samsonowitz intervjuas i Kungsbacka-Posten.
”Författaren hittade paradiset i 1800-talsvillan på Vässingsö”
I ett tillbyggt 1800-talshus med en rosenfylld trädgård på Vässingsö har Karin Holtsung Samsonowitz hittat sitt paradis. Det är här hon skriver romaner, odlar rotfrukter och snickrar på olika projekt.
– Jag vill inte bort härifrån. Jag trivs så bra, och behöver inte resa längre, säger hon.
Läs hela artikeln i Kungsbacka-Posten här (låst för prenumeranter):
Karin Holtsung Samsonowitz (f. 1972) är bosatt i Onsala på västkusten, där hon också växte upp. Hon är leg tandläkare och kyrkomusiker. För ett antal år sedan började hon skriva, vilket resulterade i flera bokmanuskript.
Karin har gett ut två romaner hos Ekström & Garay förlag. Kasta första stenen gavs ut 2021 och Vinterbadaren gavs ut 2022.
Läs mer om Kasta första stenen här
Läs mer om Vinterbadaren här
Norrbottens – Kuriren recenserar Nattfly
”När Karin Holmlund återkommer till litteraturen, återkommer hon också till sitt litterära universum.
Precis som i debuten ”När ingen ser” (2004) är det också i ”Nattfly” om vintern isande kallt i det norra kustlandet. Det är även nu sent 1990-tal, en familj med en syster och en bror, en jagberättelse – och egentligen handlar allt om det krångliga i växandet. För huvudpersonen Elina är läget skarpt. Hon har levt i en trippelvänskap med Sirpa och Jejja. De är alla lite utanför skolans storhop och vänskapen med Sirpa har sedan hösten varit i otakt. Under det senaste halvåret har Elina dessutom hållit sig undan allt umgänge. I sitt rum har hon istället byggt en fuktig, varm värld av akvarier och växter. Tidigt i romanen förstår läsaren att någon, när deras gränslösa växande i barndomen nu ersätts av de tidiga tonårens, kommer att illa fara.
Elinas saknad efter Sirpa skrivs fram med hjälp av korta återblickar av deras spännande barnliv och varvas med Elinas dagboksanteckningar i nuet. Den dominerande ramberättelsens språk kan i sin tur kallas klassiskt för en ungdomsroman. Mellan de olika berättarstilarna byter författaren språk på ett övertygande sätt.”
Recensionen är skriven av Regine Nordström. Läs hela recensionen i Norrbottens – Kuriren här
Läs mer om Nattfly här
Mikael Lagnebrant debuterar med boken ”Fjättrade sånger och sagor för de vilsna”.
– I Fjättrade sånger och sagor för de vilsna har jag velat skildra en mans feberfyllda, existentiella och surrealistiska resa genom en tärande vardag. Vi får följa hans försök att övervinna sig själv, sina inre tvivel och att välja livet; att läka och att fortsätta. Boken är en ansats till att gestalta trauma och självhat, vägen till att förlåta alla gånger man inte förstod och att till slut lära älska sig själv trots demonerna som alltid lurpassar i periferin, bland dammet och minnena.
”Write what you know”, säger de ju.
Läs hela debutantporträttet i Svensk bokhandel via länken (låst för prenumeranter) här
”Fjättrade sånger och sagor för de vilsna” släpps 27 oktober hos Adlibris, Bokus m.fl.
Välkomna på författarafton med Susanna Lundell på Hornstulls bibliotek.
Torsdag 28 september
Kl. 18-19
Boka din plats via deras hemsida här
Susanna Lundell bor i Stockholm och är uppvuxen på Värmdö i Stockholms skärgård. Hon har en examen från Kulturvetarlinjen och är också utbildad journalist. Efter närmare tjugofem år som chefredaktör på olika tidskrifter arbetar hon nu med skrivande, ledarskap och som interimschef i sitt eget företag.
Novellsamlingen Flyg, flyg är hennes debut som författare.
Läs mer om Flyg, flyg här
Nu finns möjligheten att läsa ett utdrag, översatt till engelska ur Martin Björklinds bok ”En tredje värld” på Swedish book reviews hemsida.
Introduced and translated by Neil Betteridge.
En tredje värld (A Thirld World) is a murder mystery, a thrilling, fast-paced urban romp and a philosophical reflection on the nature of reality, all rolled into one. A ‘very well-written, exciting, screwy, philosophical, funny’ story by an author ‘who at times reaches truths about what it means to be human that makes one shudder and look inward at one’s own experiences’. (Quotes taken from reviews on Bokus.com.)
From A Third World:
Evert retrieved, with some effort, a large, hefty volume that lay hidden behind the boxes. It was a good foot and a half in length, with black straps binding its green leather covers and steel guards pressed into its corners. The front panel was aesthetically worn, the scratches and abrasions of frequent use covering the thick leather of the ancient tome like a veil. It thudded softly under its own weight as Evert lay it on the living room table. He showed Tage how to unfasten and refasten the bindings. Tage noticed that sheets of varying sizes had been inserted into its pages, causing the swelling content between the covers to protrude irregularly here and there. Evert turned grave eyes to Tage.
‘Did you see where I took this from?’
Tage gave a confirming nod of his head towards the boxes labelled 1986. Evert continued.
Läs hela utdraget hos Swedish book review via länken:
swedishbookreview.org/third-world-extract
Martin Björklind is a psychologist living in the Stockholm archipelago. His debut novel A Third World is a philosophical metropolitan thriller. It is yet to be translated into English.
Neil Betteridge is a translator and subtitler working from Swedish to English. He lives in the Stockholm archipelago.
Läs mer om En tredje värld här
Jan Johannesson intervjuas av Karin Virgin i Ingenjören,
”För fem år sedan bestämde sig civilingenjören Jan Johannesson för att göra verklighet av sina författardrömmar. Nu har han skrivit två historiska spänningsromer i en serie som fått namnet Tychonium.
Civilingenjören Jan Johannessons arbete är omväxlande. Vissa dagar ägnar han sig åt styrelsearbete i techbolag. Andra dagar skriver han spänningsromaner om Tycho Brahes hemliga experiment på 1500-talet och om händelser från början av 1900-talet.
När Jan Johannesson läste till civilingenjör i elektroteknik i Lund fick han syn på en kurs i vetenskapshistoria som fysikern och författaren Bodil Jönsson var ansvarig för. Den lät så lockande att han inte kunde låta bli att söka.
På kursen fick studenterna fördjupa sig i en valfri tidsepok och Jan Johannesson valde 1500-talet och vetenskapsmannen Tycho Brahe. Och valet var ingen slump.”
Läs hela artikeln här
Läs mer om Tychonium – Upptäckten här
Läs mer om Tychonium – Experimentet här
Nickopoet.com recenserar Bestjärnade bekännelser:
”Kontrasterna i språkdräkten och bokens tema är ihopsatta med en skicklig precision som sällan håller hela vägen i en debutdiktsamling. Men här fungerar det och det är det är bara att gratulera Endander som lyckats få ihop en sådan lyckad debutdiktsamling som Bestjärnade bekännelser faktiskt är.
En imponerade poesidebut!”
Läs hela recensionen här
Läs mer om Bestjärnade bekännelser här
Nickopoet.com recenserar Matthis Kempe-Bergmans andra diktsamling
Viktiga ord:
”Det jag uppskattar mest i Viktiga ord är nog den underliggande kärleken till poesin som lyser genom bokens ca åttio sidor. Dikthantverket är inte heller mycket att klaga på. Jag kan ser hur Kempe-Bergman har utvecklats i sitt skrivande och fortsätter han i samma takt som han redan gjort efter två minst sagt imponerade diktsamlingar, så tror jag att hans framtid som poet blir väldigt ljus.
Viktiga ord är kort och gott en diktsamling som både sätter igång tankeverksamheten och fantasin.”
Läs hela recensionen här
Läs mer om Viktiga ord här
Publiceras i BTJ-häftet nr 18, 2023.
Lektör Martin Dahlén
Recension
”Resultatet är en lätt historia, där de knappt 130 sidorna till stor del består av anekdoter och kuriosa ur Kings långa karriär. Om hur han skrivit barnböcker, spelat musik, regisserat och till och med gjort några insatser som skådespelare. Men Lilja lyckas även få med två egna intervjuer med författaren. Intervjuerna som kom efter tio år av förfrågningar, och ytterligare sex månaders försök att hitta en tid efter att äntligen fått ett ja, säger något om Liljas engagemang. Det är ett personligt och entusiasmerande porträtt som snarare nyanserar än förändrar bilden av den kände författaren.”
Helhetsbetyg: 3.
Läs mer om ”Inte bara skräck” här
Vår Facebooksida har blivit hackad!
Vi arbetar med att lösa problemet så snabbt som möjligt!
Ulla Wentzel berättar om sin bok som handlar
om hur det är att följa en anhörig in i demens.
Utmarksmuseet, Ransby
Torsdag 14 september kl. 18.00
Fri entré.
Välkommen!
Läs mer om Hallå. Min faster. Var är du? här
Ulla Wentzel berättar om sin bok som handlar
om hur det är att följa en anhörig in i demens.
Torsby bibliotek
Tisdag 12 september kl. 18.00
Fri entré.
Välkommen!
Läs mer om Hallå. Min faster. Var är du? här
Författarparet Kerstin och Johan Höfler, aktuella med spänningsromanen ”Barnsoldater” intervjuas i Skånska Dagbladet.
”De skapar böcker om Malmös undre värld i rabatten och köket i Lövestad. Fem dagar i veckan är de penningtvättspolis och barnpsykiatriker. På helgerna mejslar Johan och Kerstin Höfler fram Malmös undre värld från skrivarlyan i Lövestad. Oftast genom att prata med krattan, lien eller potatisskalaren i hand.”
Läs hela artikeln i Skånskan här (låst för prenumeranter)
Barnsoldater, uppföljaren till Råttan och Big är den tredje delen i Malmö Noir-serien som skildrar en brutal kriminalitet i dagens Malmö. Det är en berättelse om droger, vapen och gäng. Men också om lojalitet, kärlek och sorg. Och om hur det är att försöka göra det rätta när varje beslut ändå blir fel.
Läs mer om Barnsoldater här
Ulla Wentzel, vinnare av Föreningen Värmlandslitteraturs debutantpris 2022, har skrivit en prosalyrisk bok om att följa en anhörig in i demens. Ulla kommer till Säffle bibliotek och berättar om boken och om demens ur ett anhörigperspektiv.
Kommunens anhörigstödjare och demensteam finns på plats från 17.00 för att informera och svara på frågor.
Evenemanget är kostnadsfritt. Hämta din biljett på biblioteket.
Datum och tid
Onsdag 20 september
18:30 – 20:00
Säffle bibliotek
Läs mer här
Läs mer om Hallå. Min faster. Var är du? här
@bokologen.se på instagram recenserar Matthis Kempe-Bergmans vackra diktsamling Viktiga ord.
”Kempe-Bergmans dikter får olika liv beroende på läsarens perception: Vad innebär det att ”fångas fri”? Bli fri genom att fångas/ bli fånge när jag är fri? Läsaren känner och väljer.”
Läs hela recensionen @bokologen.se här
Läs mer om Viktiga ord här
Följ gärna Matthis Kempe-Bergman på instagram:
@matthiskempebergman